13 januari 2007

* week 12: naar school

Vandaag was het dan ein-de-lijk zover: ik mocht naar school!
Na een kwartiertje in de auto stapte ik vol verwachting uit...
... en werd ik meteen enthousiast begroet door mijn lerares Aeltsje. We hadden elkaar al eerder ontmoet tijdens de puppytest en ze herkende me meteen.
En ik haar natuurlijk ook!
Aeltsje wees me de weg naar de 'klas': een mooi aangelegd, volledig beklinkerd en omheind terrein.
Het waaide er behoorlijk, dus al m'n losse (maar niet m'n wilde!) haren was ik in een mum van tijd kwijt.
Op het terrein ontdekte ik een lange, blauwe slurf...
... dus daar ben ik meteen maar 'es even driemaal doorheen gerend. De meeste honden durven dat helemaal niet, maar ik vond het gewoon hartstikke spannend en leuk!
Ik heb ook al een nieuw vriendje gemaakt: Boomer. Een heel leuk joch!
Hij is een kruising tussen een kooikerhondje en een collie en loopt steeds met één afgezakte, witte sok maar dat vind ik eigenlijk wel heel grappig aan hem.
Na de kennismaking met alle hondjes, baasjes en vrouwtjes begonnen we met de les.
We moesten netjes naast het vrouwtje rondlopen, maar dat deed ik nog niet al te best omdat ik snel werd afgeleid door wat er allemaal om me heen gebeurde.
Daarna volgde de oefening 'zit' en daarmee had ik weinig moeite. Ik begreep ook al snel dat als ik dit goed deed, m'n vrouwtje een clicker gebruikte en me meteen iets lekkers gaf. Toen ik dat eenmaal in de gaten had, ging ik natuurlijk net zo vaak zitten als ze maar wilde.
In de verte zag ik steeds m'n baasje staan die foto's aan het maken was...
...maar de oefeningen gingen gewoon door dus ik moest zitten, meelopen...
...netjes aan de lijn wandelen...
...én m'n vrouwtje in de gaten blijven houden...
...en allemaal door elkaar heen wandelen...
...zonder (al te veel) aandacht voor de andere honden te hebben.
Tenslotte volgde nog de oefening 'komen op bevel' en dat deed ik redelijk. Maar ja, er gebeurde daar zóveel om me heen dat ik het roepen van m'n vrouwtje ook wel 'es (kuch) niet hoorde (kuch) omdat ik het dan even te druk met andere dingen had. Maar uiteindelijk liep ik dan wel weer naar m'n vrouwtje toe en dan kreeg ik steeds iets lekkers.
Toen was het uur alweer voorbij en moest ik afscheid gaan nemen...
...en dus ook van Boomer-met-z'n-afgezakte-sok en dat vonden we allebei wel een beetje moeilijk.
Op de terugweg heb ik nog heel lang achterom gekeken...
...maar Boomer verdween uit 't zicht en we zien elkaar pas volgende week zaterdag weer...
Het was een hele leuke eerste schooldag en wat ik geleerd heb is: als ik maar doe wat m'n vrouwtje graag wil dan krijg ik heel veel aandacht en lekkere dingen.

Tot de volgende keer!

- Ayla -