20 januari 2007

* week 13: de tweede schooldag

Vandaag mocht ik voor de tweede keer naar school!
De schooldirectie is duidelijk dól op witte herders want ik zag dat ze hun auto met mooie foto's hadden opgeleukt - of gepimpt zoals dat tegenwoordig genoemd schijnt te worden.
Het was wel een beetje afzien, want het cursusterrein lag er allesbehalve zonovergoten bij: het stormde en regende dat het een aard had.
Het is me dan ook een raadsel welke mafkees voor dit weertype het woord 'hondenweer' bedacht heeft, want er was geen enkele hond die hier enthousiast van werd.
In deze barre omstandigheden moesten we allemaal aan Aeltsje laten zien wat we de afgelopen week geoefend hadden.
Dus we liepen netjes aan de riem mee, kwamen braaf opdraven als we geroepen werden en we deden er niet moeilijk over als we steeds weer met ons achterwerk op de koude en kletsnatte stenen moesten gaan zitten. Dat was allesbehalve een pretje, maar ja, als het van je gevraagd wordt dan doe je dat gewoon, als beschaafde hond zijnde.
Daarna - het begon inmiddels nog veel harder te regenen - kwamen er enkele nieuwe oefeningen bij, waaronder zitten blijven (zit en wacht) als het vrouwtje/baasje wegliep en dan pas komen opdraven als het mocht. Ook hebben we het commando 'af' geleerd: het schijnt de bedoeling te zijn dat ik bij die kreet (en bijbehorend handgebaar) languit op de grond ga liggen. Geen punt hoor, maar zouden de baasjes eigenlijk wel beseffen hoe nat en koud dat aan een hondenbuik is?
Kortom: de les van vandaag - in samenvatting - was: ga 'es een uurtje in de storm en slagregens wandelen, ga 'es met je billen in een regenplas zitten wachten tot je eindelijk geroepen wordt en ga daarna languit op de grond liggen drijfnat, koud en vies te worden tot er iemand op een clicker drukt en je, eindelijk, een snoepje krijgt. Nou je begrijpt: we hebben genóten vandaag!
En ik denk ook dat ik ineens begrijp waarom Boomer&Baasje al ruim voor afloop van de les het zonovergoten cursusterrein verlieten...
Boomer miste daardoor het onderdeel 'betasten' waarbij iedere hond door juf Alie werd bevoeld, beknepen & betast. Hoewel... iedere hond... ik was namelijk een beetje van slag doordat Boemie weggegaan was en heb zeker vijf minuten lopen piepen, blaffen en m'n vrouwtje richting uitgang getrokken want ik wilde achter Boomer aan. Dat spel heb ik uiteindelijk gewonnen en daardoor miste ik betasten dus ook. Maar erger was: Boemie bleek al naar huis!

Daarna mochten we allemaal even schuilen in Cosmo's (after)partytent...
...waar ik al voor het begin van de les even met Boomer had gespeeld...
Maar dus ook na afloop van de les kwamen we daar allemaal even samen en juf Aeltsje had goed nieuws: ze vertelde dat hondenschool Cosmo zo snel mogelijk een overdekte trainingshal op het terrein zal laten bouwen.
Vanwege allerlei ambtelijke, lees: t-r-a-g-e, procedures kan het nog wel even duren voor die hal er staat, dus ik vrees dat onze klas alle lessen in de open lucht zal moeten volgen. En aangezien Piet Paulusma niet uitsluit dat het volgende week zal gaan sneeuwen... brr! Kunnen die ambtenaren van Wijnjewoude een beetje voortmaken, alsjeblieft?
Het was trouwens heel gezellig in die afterpartytent... voor alle baasjes was er koffie & thee en voor alle hondjes ehm... tja, voor ons was er *kuch* de voldoening dat we het vandaag goed gedaan hadden...
Dus wat doe je dan om de tijd te doden? Je kijkt elkaar 'es wat aan...
...je snuffelt 'es wat aan je klasgenoten...
... of je steekt je neus 'es onder elkaars staart, in dit geval het achterwerk van de herder Maikel die ik 'Mike' mag noemen. Hij ruikt overigens okee.
Verder is het voor ons vooral een kwestie van wachten tot alle baasjes hun koffie opgedronken hebben en uitgekletst zijn...
...dus, hoe koud en nat we ook waren, we hebben geduldig gewacht...
...en gewacht...
...en gewacht...
...tot we weer naar huis mochten gaan.
Ondanks de beroerde weersomstandigheden was het toch best wel een prima en leerzame zaterdagochtend.

Benieuwd wat er volgende week allemaal te genieten valt in hondenminnend Wijnjewoude...

Tot de volgende keer!

- Ayla -